Program studiów
Ochrona Środowiska - studia I stopnia
OCHRONA ŚRODOWISKA
| Tok kształcenia | 2024 – 2027 | 
| Rodzaj studiów | studia I stopnia, 3-letnie, licencjackie | 
| Forma studiów | stacjonarne | 
| Profil studiów | ogólnoakademicki | 
Na każdym semestrze student powinien uzyskać 30 punktów ECTS z zajęć obligatoryjnych i fakultatywnych (do wyboru)
| SEMESTR 1 2024/2025 | ||||||
| zajęcia | wykład | Ćw. aud. | Ćw. lab. | RAZEM | E/Z | ECTS | 
| Bezpieczeństwo i higiena kształcenia (e-learning; poziom rozszerzony) | 
 | 5 | 
 | 5 | zal | 1 | 
| 30 | 
 | 
 | 30 | zal | 2 | |
| Chemia ogólna – wykład | 15 | 
 | 
 | 15 | E | 3 | 
| Chemia ogólna – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 30 | 
 | 30 | Z | 4 | 
| Matematyka – wykład | 30 | 
 | 
 | 30 | E | 4 | 
| Matematyka – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 45 | 
 | 45 | Z | 4 | 
| 15 | 
 | 
 | 15 | Z | 1 | |
| 30 | 
 | 
 | 30 | Z | 2 | |
| Fizyka – wykład | 30 | 
 | 
 | 30 | E | 4 | 
| Fizyka – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 30 | 
 | 30 | Z | 3 | 
| 30 | 
 | 
 | 30 | Z | 2 | |
| SEMESTR 1 | 180 | 110 | 0 | 290 | 3 | 30 | 
Na pierwszym semestrze studenci realizują obowiązkowe szkolenie biblioteczne
| SEMESTR 2 2024/2025 | ||||||
| zajęcia | wykład | Ćw. aud. | Ćw. lab. | RAZEM | E/Z | ECTS | 
| Biologia II – wykład | 15 | 
 | 
 | 15 | E | 3 | 
| Biologia II - laboratoria | 
 | 
 | 60 | 60 | Z | 4 | 
| Chemia nieorganiczna – wykład | 15 | 
 | 
 | 15 | E | 2 | 
| Chemia nieorganiczna – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 15 | 
 | 15 | Z | 1 | 
| Chemia nieorganiczna - laboratoria | 
 | 
 | 30 | 30 | Z | 2 | 
| Ekologia – wykład | 30 | 
 | 
 | 30 | E | 2 | 
| Ekologia – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 15 | 
 | 15 | Z | 2 | 
| Ekologia – ćwiczenia terenowe | 
 | 15 | 
 | 15 | Z | 2 | 
| Hydrobiologia – wykład | 30 | 
 | 
 | 30 | E | 2 | 
| Hydrobiologia – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 15 | 
 | 15 | Z | 2 | 
| Meteorologia i klimatologia – wykład | 15 | 
 | 
 | 15 | E | 2 | 
| Meteorologia i klimatologia – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 30 | 
 | 30 | Z | 2 | 
| 
 | 
 | 30 | 30 | Z | 2 | |
| 30 | 
 | 
 | 30 | Z | 2 | |
| Wychowanie fizyczne I | 
 | 30 | 
 | 30 | zal | 0 | 
| SEMESTR 2 | 135 | 120 | 120 | 375 | 5 | 30 | 
| ROK I | 315 | 230 | 120 | 665 | 8 | 60 | 
| SEMESTR 3 2025/2026 | ||||||
| zajęcia | wykład | Ćw. aud. | Ćw. lab. | RAZEM | E/Z | ECTS | 
| Chemia analityczna – wykład | 15 | 
 | 
 | 15 | E | 2 | 
| Chemia analityczna – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 15 | 
 | 15 | Z | 1 | 
| Chemia analityczna - laboratoria | 
 | 
 | 30 | 30 | Z | 2 | 
| Chemia organiczna – wykład | 30 | 
 | 
 | 30 | E | 2 | 
| Chemia organiczna – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 15 | 
 | 15 | Z | 1 | 
| Chemia organiczna - laboratoria | 
 | 
 | 30 | 30 | Z | 3 | 
| Geologia - wykład | 30 | 
 | 
 | 30 | Z | 2 | 
| Geologia – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 15 | 
 | 15 | Z | 1 | 
| Hydrologia – wykład | 15 | 
 | 
 | 15 | E | 2 | 
| Hydrologia – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 30 | 
 | 30 | Z | 2 | 
| Mikrobiologia – wykład | 30 | 
 | 
 | 30 | E | 3 | 
| Mikrobiologia - laboratoria | 
 | 
 | 30 | 30 | Z | 3 | 
| 15 | 
 | 
 | 15 | Z | 1 | |
| Zagrożenia cywilizacyjne i rozwój zrównoważony – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 15 | 
 | 15 | Z | 1 | 
| Język obcy I | 
 | 60 | 
 | 60 | Z | 4 | 
| Wychowanie fizyczne II | 
 | 30 | 
 | 30 | zal | 0 | 
| SEMESTR 3 | 135 | 180 | 90 | 405 | 4 | 30 | 
| SEMESTR 4 2025/2026 | ||||||
| zajęcia | wykład | Ćw. aud. | Ćw. lab. | RAZEM | E/Z | ECTS | 
| Chemia fizyczna – wykład | 30 | 
 | 
 | 30 | E | 2 | 
| Chemia fizyczna - laboratoria | 
 | 
 | 30 | 30 | Z | 2 | 
| 30 | 
 | 
 | 30 | Z | 2 | |
| Geomorfologia i gleboznawstwo – wykład | 15 | 
 | 
 | 15 | Z | 1 | 
| Geomorfologia i gleboznawstwo – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 15 | 
 | 15 | Z | 1 | 
| Monitoring środowiska – wykład | 45 | 
 | 
 | 45 | E | 3 | 
| Monitoring środowiska - laboratoria | 
 | 
 | 45 | 45 | Z | 3 | 
| Ocena oddziaływania na środowisko – wykład | 15 | 
 | 
 | 15 | Z | 1 | 
| Ocena oddziaływania na środowisko – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 15 | 
 | 15 | Z | 1 | 
| Ochrona przyrody – wykład | 15 | 
 | 
 | 15 | E | 1 | 
| Ochrona przyrody – ćwiczenia terenowe | 
 | 15 | 
 | 15 | Z | 1 | 
| Prawo w ochronie środowiska – wykład | 15 | 
 | 
 | 15 | Z | 1 | 
| Prawo w ochronie środowiska – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 30 | 
 | 30 | Z | 2 | 
| Język obcy II | 
 | 60 | 
 | 60 | Z | 3 | 
| Język obcy - egzamin | 
 | 
 | 
 | 
 | E | 1 | 
| Zajęcia do wyboru* | 75 | 75 | Z | 5 | ||
| SEMESTR 4 | 240 | 135 | 75 | 450 | 4 | 30 | 
| ROK II | 375 | 315 | 165 | 855 | 8 | 60 | 
W przerwie wakacyjnej między 4 i 5 semestrem studenci realizują praktykę zawodową
| SEMESTR 5 2026/2027 | ||||||
| zajęcia | wykład | Ćw. aud. | Ćw. lab. | RAZEM | E/Z | ECTS | 
| Biochemia – wykład | 15 | 
 | 
 | 15 | E | 2 | 
| Biochemia - laboratoria | 
 | 
 | 30 | 30 | Z | 2 | 
| 30 | 
 | 
 | 30 | E | 2 | |
| Inżynieria środowiska – wykład | 30 | 
 | 
 | 30 | E | 3 | 
| Inżynieria środowiska – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 15 | 
 | 15 | Z | 1 | 
| Inżynieria środowiska - laboratoria | 
 | 
 | 30 | 30 | Z | 2 | 
| Toksykologia – wykład | 30 | 
 | 
 | 30 | Z | 2 | 
| Toksykologia – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 15 | 
 | 15 | Z | 1 | 
| 15 | 
 | 
 | 15 | Z | 1 | |
| Zajęcia do wyboru* | 210 | 210 | E/Z | 14 | ||
| SEMESTR 5 | 330 | 30 | 60 | 420 | 3 | 30 | 
| SEMESTR 6 2026/2027 | ||||||
| zajęcia | wykład | Ćw. aud. | Ćw. lab. | RAZEM | E/Z | ECTS | 
| Ekonomia w ochronie środowiska – wykład | 15 | 
 | 
 | 15 | Z | 1 | 
| Ekonomia w ochronie środowiska – ćwiczenia audytoryjne | 
 | 15 | 
 | 15 | Z | 1 | 
| 
 | 
 | 60 | 60 | Z | 5 | |
| 
 | 30 | 
 | 30 | Z | 3 | |
| Z | 6 | |||||
| Zajęcia do wyboru* | 120 | 120 | E/Z | 8 | ||
| Zajęcia do wybory anglojęzyczne | 15 | 15 | Z | 2 | ||
| Egzamin dyplomowy | E | 4 | ||||
| SEMESTR 6 | 150 | 45 | 60 | 255 | 1 | 30 | 
| ROK III | 480 | 75 | 120 | 675 | 4 | 60 | 
*różna forma zajęć
**zajęcia prowadzone w wybranej Katedrze/Zakładzie, w którym student wykonuje blok zajęć dyplomowych
Studia I stopnia kończą się egzaminem dyplomowym i uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata.